Påsken 2000 - Påskeaften - tur til Kvikne.

Påskeaften pakket jeg sekken for langtur. Jeg startet fra hytta 8.45 og hadde tenkt meg først til Olav og Astrid ved Litjfjellet og deretter kanskje til Kvikne (hvis Olav ble med i allefall). Føret var ganske bra fra morgenen av og jeg passerte Holtet kl 9 og skihytta kl 10. Ved Frøsetgjerdevollen (kl 10.30)dreide jeg av til høyre ok tok retning av nordsida av Litjfjellet. Her (søst på Stavillkjølen) var det gjennomslagsføre og det var farlig utpå myrene, så jeg måtte gå noen runder utenom.
Jeg passerte Eggavollen (bildet) 11.20. og ca kl 11.45 var jeg fremme hos Olav og Astrid.

Eggavollen ?

Vi vurderte litt frem og tilbake, men Olav var ikke vanskelig å få med til Kvikne, så vi plastret litt hæler, fikk oss litt mat og satte avgårde. Og Astrid og barna måtte legge om sine planer.... Det var snilt gjort.
Vi dro fra hytta ca 12.50 og brukte en time til Gjetarhytta. Her traff vi Anne-ma. Hun tok dette bildet.

Været var kanskje litt truende før jeg kom til hytta til Olav, men når vi kom opp til Gjetarhytta klarnet det opp og det ble helt supert.
Her er vi på vei fra Rundhøgda, hvor vi hadde matpause, mot Stiftvarden (sees i forgrunnen).

Så er vi fremme ved Stiftsvarden og Olav skriver i boka (kl. 15.00)

Her er det 1258 m over havet.

Et utrolig flott terreng øst for Sverjesjøhøa (kl 16.10).

Her var snøen tettpakket og jevn, slik at det var herlig å gå. Enkelte plasser, der det var mindre snø, var det gjennomslagsføre. Spesielt vanskelig var det etter vi kom frem til Falningssjøen. Vi måtte passe på å legge leia der det var mye snø.
Så er vi fremme ved riksvei 3 på Kvikne. Klokken var nå 18.00 og vi hadde hatt en eventyrlig flott tur over fjellet. Dessverre var hotellet stengt, så vi ble snytt for halvliteren.
Vi fikk ringt etter Aslaug med en mobiltelefon vi fikk låne. Hun ble litt overrasket da vi fortalte at vi var på Kvikne, men hun hoppet i bilen og hentet oss. Takk til Astrid og Aina som ville endre sine planer og til Aslaug som var så snill å hente oss på Kvikne. Toppers !!