Sommerferie 2000 Tur til Jotunheimen 3.- 5.august - dag 1

Lenge hadde vi (Jomar, Arnstein og Jostein) planlagt en tur til Jotunheimen. Har har vi pakket utstyret i bilen og er klar til å dra.
Vi kjørte til Spiterstulen. Det er 5 timers kjøretur fra Trondheim. Vi betalte for teltplass og satte opp teltet. Så tente vi opp bål og laget oss mat. Kyllingfile og hermetiske pærer er himmelsk ! Her har vi det trivelig ja.
Første dagen gikk vi ut kl 9.30 sammen med et taulag. Målet var å gi i/over Svellnosbreen, videre opp Piggura og opp til Galdhøpiggen.
Her passerer Jomar og Arnstein en bekk med brevann fra Svellosbreen. Breen ser vi bak til venstre Svellnosa rett frem.
Vi tok på brodder før vi gikk inn i breen.
Her er vi breen.
Er spesiell, men fin følelse å gå i en isbre.
Vi klatret også ned i en sprekk.
Her er Arnstein nedi sprekken.
Etterhvert kom vi oss ut av sprekken og breen, og gikk oppå den oppover mot Piggura.
Endelig fremm ved Piggura, og her tok vi en skikkelig matpause. Det var godt ja.
Den var bratt og ganske lang, Vi tok den i tre etapper.
Etter at vi kom opp ura, var det bare et kvarter opp siste snøfonna opp til toppen av Galøpiggen. Det var fint vær og flott å være oppe.
Galøpiggen-toppen på avstand.
Vi brukte 6 timer opp, og nå gjenstår bare nedturen.
Det gikk ganske fort. Spesielt der det var snø. Vi sprang, rente og akte. Her skal vi ake ned den største fjellsida. Vi kjørte tok og hadde det kjempeartig.
En skikkelig akebakke ?
Arnstein har det kuult !
Men det tar på kreftene. Vi startet kl 9 og var nede igjen kl 17. Da laget vi oss middag. "REAL Turmat" går kjapt og er kjempegodt. Vi ble trøtte og da er det godt å krabbe ned i soveposene for å ta en god blund i teltet.
Om kvelden avla vi et et besøk på Spiterstulen.