En helg i Rondane 1.-3.9.2000

Første helg i september hadde vi bestemt oss for å dra på fjelltur. "Vi" var Ingjerd, Martin, Odd, Vigdis, Ståle, Elin,jeg og Aslaug. Første stopp ble på Støren. Her handlet vi nåe småtteri som var glemt. Så koste vi oss med kaffe og wienerbrød før vi dro til Dørålseter i Rondane.
På Dørålseter fikk vi tomannsrom. Men de var ferdig med middagen, så vi måtte nøye oss med brødskive. Det er visst det sunneste også. Er det ikke det Odd ?
Så slappet vi litt av i peisestua før vi køyet. Noen merkelige lyder fra et av rommene, men det ga seg fort ...
Vi kom oss opp i sånn nogenlunde tid og frukosten var det ingen som klagde på. Kjempegod havregrød (med litt rosiner). Vigdis skal visst smøre matpakke.
Det regnet fælt om natten og været såg ikke ut til å bli så bra. Odd fortvilte, men Paul sa at "Her er det mykje å finna på"!
Men vi hadde tenkt å ligge bare en natt på Dørålseter. Vi pakket og betalte.
Tåke hang ganske langt nedover fjellsidene ved Dørålseter.
Men vi kledde oss godt og gikk fra Dørålseter. Planene var å gå til Rondvassbu, men det var mistanke om at det var fryktelig fullt der, så planene ble endret til å dra til Bjørnholia.
Hva er dette da ? Har det vært en liten hytte som en kan krype unna styggværet i ? Ikke godt å si.
Etter et par timers marsj er det matpause. Aslaug studerer kartet. Rett frem i Rondvassdalen (bakom tjønna vi ser) ligger Rondevann. Svartnuten til ventre og Rondhalsen til høyre.
Så brekker skyene opp og solen varmer. Her ser vi Rondevann innerst i Rondvassdalen.
Martin og jeg bestemte oss for å ta en liten avstikker opp på Rondeslottet. Her er vi kommet et stykke opp på "aksla" og Rondeslottet fremstår i all sin prakt.
Her er vi oppe på "aksla" og får den flotte utsikten mot Veslesmeden (til høyre) og Storesmeden (til venstre).
Jeg med Rondeslottet bak.
Martin foran Rondeslottet.
Matpause for siste etappe.
På toppen av "ryggen" var steinene som lagt på et tak. Det flatt og fint å gå. Ellers var det mye ur, og delvis løs ur, der vi gikk.
Det var kommet litt snø om natta. Derfor var det litt glatt og vi måtte være nøye med hvor vi satte føttene (også når en tar bilder med selvutløser). Her sees aksla og ryggen vi kom opp.
Og så to blide karer på toppen av Rondeslottet. 2178 m.o.h. Oppstigningen fra Langlupdalen tok omtrent to timer. Det var i et ganske rolig tempo, men til gjengjeld hadde vi ryggsekker.
Så starter vi nedstigningen. Men Vinjeronden rett frem !! Det stemte dårlig med kartet(den er på 2044 m.o.h.). Vi skulle andre veien. Så snudde vi, gikk opp på ny, og tok rett sti ned.
Vi fikk en utrolig flott tur opp på toppen. Men det var litt synd at vi ikke fikk gå sammen med de andre. Men vi hadde nå iallefall telefonisk kontakt. Her snakker jeg med Ståle som sitter omtrent der jeg peker med staven.
Høgronden (2175 m.o.h.) til høyre var ganske gjerrig med å vise seg frem, men endelig kom den frem. Midtronden (2060 m.o.h.) til venstre.
Storronden er flott der den rager 2138 m.o.h.
Så er vi nede igjen, og det smakte med vann fra fjellbekken.
Så gikk vi etter de andre som hadde gått i forveien gjennom Langglupdalen og til Bjørnholia. Her er vi ved brua over Langglupbekken.
Så er vi ved Bjørnholia. Vi startet kl.10.15 og er fremme her ca 20.00
Timingen var perfekt. Der stod nemlig middagen ferdig. Skikkelig god rømmegrøt m/spekmat. De andre hadde også kommet frem. Litta langt var det visst for noen, men humøret var på topp.
På Dørålseter kvelden i forveien traff vi hyggelig gutter fra sørlandet. De hadde planer om å gå over Digeronden, Midtronden og Høgronden. De ville også se om de fant rester av det tyske flyet som styrtet der under krigen. Utrolig nok fant de et propellblad. De fikk det med seg ned til tross for at det veide 10-12 kilo (ansiktet er sladdet).
Vi fikk et seksmannsrom, og vi hadde det skikkelig trivelig på Bjørnholia. Det var ikke alle som slapp opp i køyene til kjerringene.... Takk til tålmodige naboer!
Så er det søndag. Vi ble enige om å dele oss. Martin, Ingjerd, Aslaug og jeg skulle gå til Rondvassbu, ta båten over Rondevann og går til Dørålseter. De andre tok en dagstur og tok seg deretter til Dørålseter etter veien (haiket).
Matpause i Illmannsdalen.
Se så flott en utsikt mot Jotunheimen. Vi ser såvidt i Fremre Illmannstjønna.
Fremme ved Rondvassbu. Svarthammeren bak.
Her kjøpte vi oss ferske vafler og koste oss en god stund i solveggen mens vi ventet på båten. Båten slutter å gå i rute 31.8., men den skulle hente et følge kl 15.00 på andre siden. Vi kunne da følge med over til vanlig billett 50,- pr snute (ved bestilling koster det 500,-).
Ser ikke ut til at Ingjerd hadde noe imot det.
Siste etappe tilbake fra Rondevann til Dørålseter. Vi møtte resten og drakk kaffe på Oppdal.

Takk for turen. En fantastisk flott helg !

Jostein

PS: Her er et kart over Rondane (16003.gif) DS.