Helg i Sylane 6.-8.september 2002

Helgen 6.-8. september hadde vi satt av til fjelltur. Vi ble enige om å dra til Nedalshytta og Sylane.

Fredag

Vi kjørte fra byen fredagsmorgen. Her er vi fremme ved Nedalshytta og på vei ut på tur.

Fredag og lørdag hadde vi litt regn og skodde..

Ingjerd får hjelp av Aslaug til å få av regnbuksa. Den skulle visst ikke få lov til å bli med på flere turer.

Vi gikk gamleløype fra Nedalshytta og til Vardehøgda.

Her på Vardehøgda var varden rast sammen. Men vi spiste matpakken vår her.

Sannelig er det fint å gå i Sylane. Lange slakke daler for de som liker det, og stupbratte fjell for de som liker det.. Altså noe for enhver smak.

Ikke så godt å fotografere rein med vidvinkel, men vi såg masse massevis.

Det har vært en tørr sommer i Sylane også, men den siste uka var kommet en del nedbør slik at det var ganske vått enkelte plasser.

Men her er det lagt ut planker til å gå på. Det fungerte fint.

Vi kom til hytta igjen i halv sekstida og rakk akkurat en dusj før middagen.

De serverte stekt røye fra Nesjøen. Den var stor, fet og god.

Lørdag

De tok fisken med garn som de satte ut om kvelden og drog igjen på morgenen. Denne morgenen fikk de ca. 15 kg ferdig oppgjort røye.

Vi hadde ambisjoner om å gå Syltraversen denne dagen, men dessverre satte været en effektiv stopper for det. Litt regn og mye tåke (i høyden) gjorde det ikke spesielt fristende.

Så vi tenkte: "Kan vi ikke gå over Sylane (traversen), så får vi gå rundt".

Så vi (Martin og jeg) bestemte oss like gjerne for å gå rundt Sylmassivet. Vi gikk i retning Ekkordøra.

Merkelig nok var det satt opp høye gjerder ved grensen til Sverige. Mulig det var for å slippe å krangle med svenskene om reinen.

Selve grensen var markert med en liten varde og et skilt.

Så er vi ved Ekkordøra, eller Ekkordørren som svenskene kaller det. Det er et pass mellom Ekkorhammeren og Storsola.

Her var det satt opp en rastehytte hvor vi tok inn og fikk oss litt mat.

Her ser du Ekkorhammeren og hytta.

Det var ganske mye stigning og mye stein fra hytta i Ekkordøra, men etter hvert nådde vi toppen og fikk slakke bakker nedover mot Sylstasjonen (turisthytte på svensk side).

Det var ikke fullt så koselig utenfor på Sylstasjonen (som på norske turisthytter), men reinen her var ganske tam.

Men vi stoppet bare en kort stund for å spise. Vi var omtrent halvveis på vår dagsmasj.

Vi skulle gå nordom Sylmassivet tilbake. Vi var ikke sikker på hvordan det var å gå der.

Men det skulle vise seg å være veldig fint. Slakt, tørt og fint.

Ryper såg vi også.

Men det var en lang marsj. Turen denne dagen ble på over 40 kilometer. En svensk dame vi møtte sa det: "Typisk nordmenn å gå to dagsmasjer på en dag"!

Vi hadde berget bra for regn, men vi møtte litt regn og vind i det vi passerte Banda-klumpen.

Men det gjorde ikke noe.

Her er vi på tur ned til hytta. En god dusj og rømmegrøt med spekemat var innen rekkevidde..

Det smakte kjempegodt!!!!

Men først måtte vi spyle gjørma av oss. Vi var visst ikke så nøye med å går rundt sølepyttene på slutten.....

Søndag

Da våknet vi til sol og blå himmel. Vi smurte matpakker igjen og tok fatt på bakken over Nedalshytta. Vi hadde planer om å gå samlet til Syltjønna. Jentene ville snu der og plukke bær på hjemveien, men Martin og jeg ville prøve å nå Syltoppen.

Her ser vi både Syltjønna og Syltoppen.

Oppe på eggen og loddrett vegg ned mot isbreen.

Grensevarden mellom Norge og Sverige. Den står nesten på toppen.

Så er vi på det høyeste punktet i Sylane - På Syltoppen som er 1762 meter over havet. Dessverre var det litt skodde, men ellers var det vindstille og god temperatur.

Utsikt over Syltjønna på tur ned. Klokka hadde gått litt i fra oss - vi var i trøbbel iforhold til når damene ventet oss.

Det hadde vært fint å hatt bedre tid her. Tross litt skodde (på toppen) var det deilig vær og godt å være her. Men, men ....

Vi ble en halvtime for sen ned, men vi håper at det ikke ødela inntrykket av en kjempefin helg i Sylane.

Takk for turen!

Kart over Sylane og rutene vi gikk.