2003086 Havseilas med Consorte

28.-29.8 skulle jeg på havseilas sammen med Consorte. De hadde leid 2 47 fot's havseilere.

Her er vi vet startstedet - brygga i Moss.

Petter (hvit skjorte) hadde hadde mye av opplegget og båtene hadde hver sin skipper Jan (lengst til venstre) og Per Christian. De skulle lære oss å seile....
Så vi ble fordelt på båtene, 8-9 personer i hver båt, og begynte å få instruksjon om hvordan dette fungerte.

Heldigvis var det utrolig fint vær og lite vind da, så vi fikk en myk start.

Her ser du at seilene er kommet opp.

Per Christian, som var vår skipper, forklarte både fysiske lover og uttrykk som gjelder ombord på en havseiler.
Men vinden lot vente på seg, og vi koste oss i solen med kaffe.

Så "lusket" vi med diesel til Larkollen. Jeg snakket forresten med Arne Jostein, Anne Marie og Reidun på mobil.

Så fikk vi vind i seilene. Og vi kappseilte i området Moss - Hankø.

Det var utrolig artig !

Særlig å stå til rors. Følge "lusene", kursen og seilene og kjenne den store båten spille på lag med naturkreftene.

Vi seilte 3 regattaer torsdag. Det var knallhard seiling og stor jubel da vi vant 2-1.

Tom trimmer seil.. Det er bra!!
Viktig å få vekten over på rette side. Her går det unna i ca 9 knop - i motvind.
Etter endt kappseilas seilte vi inn til Hankø. Fantastisk fint område.
Vi skulle være på Hankø Yatch Club om kvelden og natta. Et fint sted med mye historie i veggene.

Tornadoen (gummibåten) foran var Petter's. Han brukte den som følgebåt. Med Yamahaen bak på 200 hk, gjorde den 45 knop !!

Når vi kom inn fikk vi servert deilig fiskesuppe. Bak sees forresten hytta til Marta Lovise og Ari.

Senere på kvelden var det foredrag fra Jon Melhus og en bedre middag.

Etter en trivelig kveld og natt med bare noen timers søvn, stod vi opp til deilig frokost og ferske aviser. Så pakket vi og gikk ut de smale sundene fra Hankø - på diesel..
Når vi kom et stykke opp i fjorden satte vi seil igjen. Men det var ikke så mye konkurranse i den andre båten lenger.....
Enkelte av mannskapet på den andre båten sverget nok mest til Tornadoen....

Dette er nok Petter i sitte rette element.

Det er mye arbeid å seile en så stor båt, men her har Marit funnet tid til å sole seg litt.
Men vi nærmet oss Moss igjen, og etter at vi tok ned seilene fikk vi pølser i lompe.

Jonas liker visst det ja...

Det var fullklaff med både været og opplegget. Vi hadde virkelig et par flotte dager på sjøen.  Takk til Consorte og takk for laget alle sammen .