20050906 Jakt i Nord-trøndelag

Torsdag ettermiddag 15.9.05

Hvilken bataljon er dette ? Jo - jeg, Vidar, Jomar og Arnstein skal på jakt i Fundsjødalen. Her "tar vi løst" fra Risvola.

Etter en times gange er vi fremme ved hytta vi hadde leid.

Kvaliteten på bildene er ikke helt på topp på denne turen. Jeg får skylde på at jeg hadde gammelapparatet (Olympus'en).

Vi dro direkte fra jobb (Arnstein plukket vi opp på Værnes) og var ganske sultne. Arnstein og Jomar laget deilig middag.

Og etter god mat og drikke, og et skikkelig slag Nattvåken, var det køyetid. Vi drømte om både ryper og tiur....

Fredag. Det var riktignok ikke de helt store værmeldingene til denne helga, men at snøen skulle legge seg var i overkant. Og mer skulle det komme. Sammen med en god dose tåke og vind, ble det det vi kaller godt gammeldags drittvær.

Alle vet vel at en ikke kan lage omelett uten å knuse noen egg...

Men det ble både frokost og matpakker med kokte egg.

Og så bar det på jakt.

På grunn av det dårlige været ville vi prøve i skogen først. Etter en drøy halvtime fikk Jomar inn sin første fulltreffer.Han tok jegerprøven i høst og dette var det andre skuddet med den nye hagla han kjøpte før turen (det første var på en tørrgran like etter at vi begynte å gå fra bilen).

Et godt skudd og en skikkelig fin orrhøne. Dette lovet godt.

Denne har unngått både rovfugler, rever eller tidligere jegere, og sikkert hatt gode dager. Helt til Jomar kom ...

Men det var ikke mye vilt og fulltrefferne kom ikke så jevnt. Det gjorde derimot både snø, regn og vind. Det var godt å få noe varmt i livet innimellom.

Vi prøvde oss lenger oppe også, men været var for dårlig. Dette er jo jevngodt med vinterjakt.

...men det skal også beherskes... (tema ved bålet under)

Men et bål gir både god varme og godt mot. Det er godt humør og god stemning i leiren.

Foto og jakt passer godt sammen. Alle sanser er høyaktiv, og er det lite jaktsituasjoner, er det alltids flott natur en kan ta med hjem.

Her liker jeg best komposisjonen av bildet. Det er behagelig å se på.

På ettermiddagen var det godt å komme inn i hytta og få på seg tørt. Stormfyring måtte til for å få tørket klær og skotøy til neste tur.

Fredag ville vi forsøke på andre sida (Kliningen). Været var litt bedre, men alt nedbøret gjorde at bekker og elver flommet over. Vi måtte bygge provisoriske bruer for å komme over enkelte steder.

Vassdrag er et fengende fotomotiv. Og det var det nok av... men det er den skjeve grana som gjør bildet. Den kunne gjerne vært litt mørkere, men da har jeg mistet fargespillet i vannet og stenene.

Her er vi langt sør i terrenget og bildet er tatt vestover. I enden av myra øverst på bildet ligger hytta. Flott orrfuglterreng dette, men lite å se.

Dette er tatt andre veien. Østover og du kan se Fundsjøen midt i bildet.

Vidar i røyken av bålet og dampen av sokken til Jomar...

Tyrived på bålet

Jomar krysser en elv.

Arnstein skjøt en fin rev.

Jomar såg en tidligere på dagen også. Det er ikke så ofte en ser de midt på dagen. Det tar jeg som et tegn på at det er mye rev i området. Kanskje en av årsakene til at det er lite skogsfugl og ryper.

Den har nok mange av den sorten på samvittigheten. Av den årsak bør det etter mitt syn skytes mere rev.

Nå boltrer han seg sikkert store rypekyllinger og feite røyer på de evige jaktmarker.

Dette bildet fikk meg til å huske på hvordan Synnøve og jeg sørget over Fjellfinn som døde pga at at han åt i seg glasskår under eldhuset hjemme. Det må ha vært mindt på 60-tallet.

Utrolig mengder blåbær i området. Det hadde vært nok til en kjempebestand av både rype og skogsfugl.

Soria Moria slott.

Bildet er tatt nedenfor Blåstøyten lørdag ettermiddag. Jeg fant et par kull med fjellryper der.

Søndag.

Det tar på å gå i fjellet. Striregn ute og da er det ekstra godt å hvile kroppen i hytta.

Etter samtale med en erfaren revejeger på Kjøtrøen i Soknedal, ble reven flådd. Skinnet og fremlabbene (i tilfelle skuddpremie) ble tatt med frem.

Skinnet var ikke så aller verst til at det var så tidlig på året. Blir det kåpe til Åshild ?

Vi måtte ta en tur for å se om vi fant igjen skarven. Men den var borte, men vi såg noen liryper når vi kom litt lenger ned. Men vinden var så hard ar det var umulig å jakte skikkelig.

Jomar på trammen før hjemtur.

Så er langhelga over og pliktene kaller. Vidar måtte dra lørdagskveld, og her er vi på tur tilbake til Risvola.

Selv om både jaktutbytte og være ikke svarte helt til forventningene, så hadde vi virkelig hatt en flott tur som vi vil huske lenge. Og skulle vi glemme, så er det bare å logge på http://www.staverloekk.no og friske opp minnene.