20070401 Førpåsketur i Sylan

Det har blitt tradisjon å ta en skitur i Sylene i palmehelga. I år satt jeg på med Terje og Solveig til Rundhaugen ved Storlien. Jeg gikk herfra kl 18.45

Jeg hadde gledet meg til denne turen og i år var det brukbare værmeldinger også selv om det ikke var det helt store første strekket. Her ser jeg meg over skulderen på veg opp på fjellet til Blåhammeren.

Jeg kom opp til hytta i god tid før det ble mørkt. Klokka ble 20.20.

Jeg hadde tenkt å gå til Sylstasjonen, setter igjen sekken og ta en topptur derfra. En ser Sylstasjonen fra Blåhammarstugan. Ikke så godt å se det på dette bildet, men det er en prikk ca 20 cm langt fremme. Jeg gikk herfra kl 9.

På vei til Sylstasjonen traff jeg igjen et par trønderske karer jeg pratet såvidt med på Blåhammarstugan. De skulle til Helags.

Været ble fint.

Her hadde jeg en flott naturopplevelse - En flokk svaner kom flygende i V-formasjon bare noen meter rett over hodet på meg. Det var så utrolig fint å se de fine hvite fuglene mot den blå himmelen og med hvite fjellene bak. Synd jeg ikke hadde kamera beredt. Det synet var fantastisk flott.

Så er jeg fremme ved Sylstasjonen. Se så flott den ligger under Sylmassivet.

Det var hardt og lett føre og jeg 11.25. Her tok jeg en lang og god pause. Tørket superundertøy og anorakk, og spiste godt.  Men disse to karene jeg traff, hadde sådd en tanke - Helags - er det fint der tro?

Jeg avbestilte sengen og dro videre kl 13.30 - i retning Helags. Her er jeg kommet opp bak Sylstasjonen der hvor Helags- og Ekkordørren-løypene skiller lag.

Fantastisk fint å være her særlig når det er så nydelig vær.

Jeg slo følge med de to trønderne - Tore og Per som skulle til Helags. Jeg hadde nok ikke gått alene fordi det var meldt dårligere vær på søndag pluss at turen fra Helags ikke var merket. Men det skulle vise seg å bli et skikkelig trivelig selskap.

Det er ganske lett løype fra Sylstasjon til Helags. Litt opp først, så noen kilometer slakt nedover til Miesjhkejahke, og derfra ganske flatt, men stigning de siste 4-5 kilometrene.

Herlig.

Så er vi ved værskyddet ved Miesjhkejahke. En god rast her. Ekkordørren bak.

Like etter værskyddet ved Miesjhkejahke tar løypa til Ekkordørren. Dette er et godt alternativ om en ikke vil helt til Helags. Men det ville vi...

Men væske må fylles etter. Tore drikker vann.

Her er vi fremme ved Helagsstugorna. Den siste biten er drøyere enn vi trodde. Men vi var fremme kl 17.40 og det var tidsnok....

... til å rekke badstua. Ja - vi fikk et deilig badstubad etter at vi sjekket inn og fikk av oss sekkene.

En fin plass 1043 moh.

Etter badstua laget jeg meg en skikkelig porsjon med sursøt, med kylling og ris - og et glass vin.

Spilte Yatzy med romkameratene - to kompiser fra Borlange.

Så mens den svenske turistforeningens flagg vaiet i fullmånen (nesten i alle fall) hvilte vi etter en fantastisk dag.

Toalettet på Helags. He, he - nei. Det var utedo der, men de var kjempefine. Dette var et bilde som hang der....

Morgenen etter dro vi kl 9.30.

Vi rundet Helags og skrådde i retning Predikeren. Det var hardt og en blir sliten i anklene av å renne langs på denne måten. Her møtte vi også en del vind. Det var ingen bombe, det var meldt 15 sek/m fra vest. Så vi tenkte at det skulle bli en tøff tur over vannet.

Derfor tok vi en rast her - spiste og tok på varmere tøy før vi rundet Predikeren.

Men vinden var bare en "demo" og stilnet. Her raster vi ved en reingjeterbu ved starten av Sylsjøen.

Alle vet jo at de svenske harene bruker toalettpapir, men her er en som har glemt rullen....

Etter å ha gått en liten stund på vannet, ble jeg vàr ryper på land. Jeg forfulgte de, og kom på hold flere ganger. . Sikkert umulig å se på bildet, men det var en flokk på sikkert hundre ryper. Flott å se.

Sylsjøen er lang....

..., men været var godt og vi hadde gode ski.

Før vi tok fatt på Skarddøra spiste vi godt utenfor en reingjeterhytte. Her var klokka sannelig blitt 14.45 - det var litt mer enn jer hadde regnet med. Men vi hadde hatt noen pauser, men samtidlig hadde vi god ski og gikk jevnt. Så klokka går når det er såpass lange strekninger.

Tore legger på rødt klister.

Så bærer opp mot Skarddøra.

Per med Sylene bak.

Så er vi i Norge. Riksrøysa med Helags bak - joda - det er et bra stykke på ski.

Men vi skal videre -  til Nidaros.

På norsk side, i sør/vest-hellinga hadde sola tatt mer, og det var bløtere og mindre snø. Men det gikk fort nok likevel nedover mot Stugudal.

Så bærer det nedover fra fjellet, til Stugudal og byen. Men jeg fikk et par fantastiske dager på fjellet. Og takk for særdeles hyggelig selskap til Per og Tore.

Jeg rakk å sluke en solid porsjon middag før jeg hoppet på bussen til byen.

Her er ruta jeg gikk. Bedre kart og noen tørre fakta kommer etter hvert.

God påske !

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka.