20070808 Ferie i Portugal III - Sesimbra

Det er onsdag morgen. Her sitter to damer som skal ut å reise. Det var noe kjent med den ene...

Så kommer bussen som skal ta oss til Sesimbra. Ingen aircondisjon, men ellers helt grei. Det var overskyet denne morgenen også, så vi hadde en fin tur utover.

Ut av byen kjørte vi sørover brua Ponte 25 de Abril (det står det på kartet) og forbi kristusstatuen Monumento ao Cristo Rei. Den er på 28 meter og står på en sokkel på 82 meter !!! Derfra er det visstnok flott utsikt.

Så etter en times busstur er vi fremme i Sisembra. Vi sjekket opp noen hotellalternativer og valgte Hotel do Mar. Fin utsikt over stranda og Atlanterhavet.

Aslaug prøver bassenget på terassen. Joda - det gikk visst an å være her....

Stranda nedenfor hotellet. Vannet i sjøen var ikke så kjempevarmt - ca 18-20 grader - det er Atlanterhavet vet du.

Jeg gikk meg en liten tur mot havna. Det er mange fiskebåter her og det virker som det er mange som lever at fiske.

Forbi havna var det bare klipper.

Mange fisket derfra med stang.

Landskapet minnet meg om Grand Canari. Både terreng og vegetasjon.

Men jeg måtte forte meg tilbake - vi skulle ut å få oss litt mat. Her tar vi en tur nedom stranda på vei til "byen".

Som nevnt er det mange fiskere i byen, og jeg skal love det ikke mangler på fisk og sjømat på menyene. Det meste av menyene var forskjellig slags sjømat. Disse skjellene var kjempegode. De kalte de Ameijoas - ordboken oversatte det til kamskjell, men det var ikke det.

Aslaug var skeptisk, men måtte medgi at dette virkelig var godsaker.

Restaurantene, og de var det mange av, satte frem store disker med fisk for at folk skulle se hvor fin kvalitet de hadde.

Disse ventet også på å bli spist ...

Men vi havnet hos denne karen. Han laget deilig bakalao til oss. Bakalao, av tørrfisk fra Norge, er nærmest nasjonalrett her.

Klimaet var deilig her. Et par dager hadde vi dis og litt skyer på morgen/formiddag, men ellers var det sol fra skyfri himmel. Termperaturen varierte litt fra 26-34 grader. På kveld/natt var den kanskje 20.

Måneskinn over Sesimbra.

I morgen skal vi på slottet m.m.. Følg med....

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka.