20140705 Ferie Krakow

Torsdag 24.juli stod vi opp tidlig for å reise til Polen og Krakow. Vi var sammen med 12 andre fra Soknedal. Her er vi på vei til Værnes.

Arvid er visst usikker på om det er mat å få i Polen. I alle fall kjøpte han et durabelt rekesmørbrød på Værnes. Skikkelig tømmerhoggerskive dette.

På Værnes traff vi også Linn og Håvard. De skulle med samme flyet !

Vel fremme i Krakow dro vi direkte til Auschwitz. Vi hadde bestemt oss for et besøk her og det var greit å ta det helt i starten. Det er egentlig to leirer - Auschwitz og Birkenau.

Begge hadde til hensikt å utrydde mennesker så effektivt som mulig.

Arbeit macht frei du liksom... De fleste som kom inn her forlot dette helvete på jord gjennom skorsteinene.

Kristoffer var vår guide. Han snakket norsk og kunne fortelle mange grusomme detaljer. Her forteller han om orkesteret som spilte ved inngangen for å overbevise de som kom om at dette var et fint sted å komme til...

Noen forsøkte å rømme. De fleste ble tatt og skutt, men noen få klarte det. De ble sammen med de som var i leirene under frigjøringen viktige vitner etter krigen.

Leirene var industrialisert dreping av mennester. Nazistene tok vare på hår, briller, klær, gull fra tenner m.m. før likene ble brent. Her er det samlet barnesko.

En vet ikke hvor mange som ble utrygget i disse leirene, men trolig er det en plass mellom 1,2 og 3 millioner mennesker.

Panoramabilde over en modell av mottak, gassing (avliving) og kremasjon av fanger.

Køyer

Standrett var i brakke 11 og i bakgården mellom brakke 10 og 11 var eksekusjonspelotongen.

Denne galgen ble bygd etter krigen og den lederen for leiren Rudolf Hoess ble hengt her.

Etter omvisningen i Auschwitz tok vi en kort pause før vi fortsatte til Birkenau.

Birkenau. Dette bildet er tatt fra porttårnet med 180 graders panorama. Det viser litt at hvilken størrelse denne leiren hadde.

Jernbanesporet ble anlagt slik at en kunne transportere fangene helt inn i leiren. Effektivt !

Latrine i betong.

Køyer

På vei ut igjen.

Etterpå kjørte vi til hotellet. Panoramabilde fortegner linjene litt...

Etter middagen spilte vi biljard.

Neste dag . Vi er klare for å dra til Krakow. Hotellet lå 8-9 mil unna, men vi hadde egen buss med sjåfør.

Her er vi ved Oskar Schindlers fabrikk. Han reddet over 1000 jøder under krigen. Deler av filmen Schindlers liste ble spilt inn her.

Her er vi det jødiske kvarteret i Krakow. Det bor ikke så mange jøder her nå, men det er en synagoge og mange jødiske resturanter her.

En bar :-)

God kaffe hadde de i allefall !

Bak synagogen var en mur som var rikelig tagget.

Videosnutt: Vi gikk litt rundt i gamlebyen.

Så skal vi besøke Wawel-høyden. Her er det slott og kirker - et svært viktig historisk sted for polakkene.  Her er de polske kongene og andre viktige personer gravlagt.

Polens president Lech Kaczynski som omkom i flyulykke i 2010 ble gravlagt sammen med kona Maria her.

Flotte bygninger.

Inne i slottgården.

Kirken

Gunnbjørg tenner et lys.

Etter Wawel-høyden gikk vil til torvet i Krakow. Her gikk vi gjennom Tøyhallen (Sukiennice på polsk) med masse salgsboder...

... før vi gikk til Mariakirken.

Det var en enorm kirke. Det tok 12 år og lage altertavlen. Les gjerne historien om hvordan den ble stjålet av nazistene under krigen, funnet igjen og satt på plass etter krigen.

Oppe i tårnet spiller en tropetist fanfarer hver hele time. Du ser tropeten stikker ut av vinduet.

Det var ganske tett program på turen, men Aslaug fikk smettet inn en BH-handel :-)

Fantastiske malerier.

Portrett av Helena Modrzejewska med innslag fra en polenkjenner fra Liagrenda :-)

Og her en annen helt som gjerne tar seg en blås :-)

Kullkraftverket utenfor Krakow. Tatt på veien til hotellet.

Endre og Rafael var drivkreftene og de som organiserte turen. Det satt vi andre stor pris på. Som et minne fikk de et bilde hver med signaturer fra alle som var med.

Videosnutt: Mer biljard :-)

Aslaug og Barsa (kona til Rafael).

Lørdag var vi innom Baseny Mineralne - det var et spa og helsesenter bygd med EU-midler.

Så er vi ved et annet høydepunkt... eller kanskje ikke akkurat høydepunkt. For det er en saltgruven Wieliczka som står på Unescos liste over verdens kulturarv.

Men før vi dro ned i gruva spiste vi på en restaurant i nærheten. Aslaug har fått servert dagens rett: Suppe i brød !

Dette er et helt ubegripelig byggverk under jorden. Det er tilsammen 300 km ganger og alt er stemplet opp med tømmer !

Videosnutt: Vi tok heisen ned i gruva.

Endre sjekker om det er salt i veggene :-)

Se på forbruket av tømmer !!!

Saltet oksyderer enkelte plasser.

Et kapell inne i gruva. Astri samtaler interessert med guiden Kristoff.

Her er kirka som ligger inne i grua. Helt rart. Her skulle det være bryllup.

Polakkene er veldig stolt av paven fra Polen - Johannes Paul. Som så mange andre steder var han tilstede også i gruva.

Panoramabilde fra kirka. Presseningene øverst til venstre skyldes restaureringarbeider.

Se på dette byggverket med tømmer som holder gruveganger og rom oppe.

Ikke rart det ble dårlig med furu i området rundt gruva.

Oppe i friluft igjen.

Kasper likte bryllupsbilen som ventet utenfor.

En enslig ku - malerisk og typisk for området.

Vi var på besøk ti Rafaels onkel. Her fikk vi se hvordan de drev og levde på gårdene i denne delen av i Polen.

Flere mente dette var det mest interessante på hele turen. Her ved en gammel potetopptaker som nå brukes til opptaking av løk. Rafaels onkel, til venstre, leverte grønnsaker til butikker i næromådet.

Astrid var veldig ivrig og fikk med seg både bønner, poteter og en druestengel hjem :-)

Tistler har de også i Polen.

Det er ikke så mye snø, men det kan være veldig kaldt om vinteren her. Så ved må man ha til ovnen.

De fleste gårdene har frittgående høns. Her er det både høns, gjess, ender og kalkuner.

I fjøset var det 2 kalver og en okse....

... og en gris. Den skulle slaktes til jul.

Det strøs med halm. Den blir lempet ut for hand sammen med møkka.

Åse fikk også med seg en druestengel.

Vi så mange storker. De hadde som regel reirene på telefon/lysstolper.

Panoramabilde: På lørdagskveld var det grillfest. Vi koste oss med god mat og drikke og sang og musikk uti de små timer.

Rafael var grillmester.

Frokost søndag.

Frokostbordet.

Hele gjengen.

Videosnutt: Takk for oss!

Takk for oss, takk for laget og takk for en fin tur!

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka.