20160610 På sykkel over Bergskaret til Damvatnet og Kongensåsvatnet

Onsdag (29.6) bestemte jeg meg for å sykle Bergskaret og å utforske vannene på Bynessiden litt. Her er jeg på vei innover Elsetåsvegen. Fin dag !

Jeg hadde tenkt meg til Damvatnet og Kongensåsvatnet.

Jeg fant en ganske bratt sti som opp til denne plassen (tror det er Onsøybakkan 147).

De har også hatt besøk av flaggspetten :-(

Så fulgte jeg veien oppover ... Fin plass !

Jeg fulgte veien innover til Damvatnet. Jeg gikk rundt og var bortom hytta på andre siden.

Men det var så mye fluer og klegg at det ikke nyttet å ta noen pause her. Så jeg syklet  eller rettere sagt, gikk videre. Det var bare gangsti frem til hytta her.

Jeg syklet videre til Kongensåsvatnet. Kaffekjel.

Det var fin sti som kunne sykles.

Jeg tok ikke ned til vannet før stien kom ned, og da var jeg på andre siden. Ser på kartet at Elsetåsveien gikk på den andre siden, så det var litt dumt at jeg ikke gikk rundt. Men jeg syklet stien tilbake. Her var det også alt for mye fluer og klegg til at det gikk an å raste. Men nå var jeg ganske sulten !!

Nede på stien og tok jeg veien oppover i marka. Får håpe det er mindre fluer der !

Det var fantasisk å komme til Kobberdammen. Jeg var sliten, svett og sulten. Her var det ikke fluer og badetemperaturen fin. Så sesongens første bad var bare helt magisk. Og 4 brødskiver gikk ned på høykant etterpå.

Så her fikk jeg en lang og god pause.

Fint så se at folk koser seg ved dette idylliske vannet. Folk telter, griller, soler seg, bader, fisker og virkelig koser seg. Håper så inderlig at idyllen her ikke blir ødelagt.

Så syklet jeg rolig hjem. Krevende, men utrolig flott tur !

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka.