20200406 På ski til Risknappan

Helga etter påske var det meldt fint vær, særlig søndag. Og det slo til. Jeg kom meg opp i brukbar tid og kjørte til Soknedal. Parkerte ved Flatåsen og gikk over jordene nord for Amdalsvollen i retning Søtfjellet og Maureggfjellet. Her ser jeg tilbake mot Amdalsvollen.

Oppe på Maureggfjellet.

Her var det en privat trimbok i kassa.

Bildet er for dårlig, men tar det med for å fortelle at mens jeg kikket i trimboka hørte jeg en underlig lyd. Ikke flydur, men en ganske kraftig vifteaktig dur. Jeg kikket meg forvirret rundt, men så ingenting. Plutselig gikk det opp for meg at det var fugler i lufta over meg. Ja, sannelig. Sikkert 30-40 traner fløy i V-formasjon nordover. Flott syn, synd jeg oppdaget de så sent, men det var en fin naturopplevelse.

Men jeg tenker meg videre. Først til Skardalen (Bjørnskaret).

En strålende dag, fint skiføre...

... og flott skiterreng. Her på Bjørndalskneppen.

Skardalen. Trodde kanskje Budalingene kjørte spor hit, men ingen spor å se etter det nå :-)

Jeg gikk sørover i retning Risknappan. Her ser jeg meg tilbake mot Skardalen og Maureggfjellet.

Men så vinklet jeg opp på Kufjellet. Måtte jo det. Her traff jeg to spreke damer. Det var Ida Marie og søster til Hans Christian.

Nye trimkasser. Nå med godsaker oppi :-)

Jeg fortsatte sørover. Her er jeg øst for Brennfjellet og har fått "los" på Risknappan.

Nederste varden på Risknappan. Her går grensen mellom Soknedal og Budal. Denne er 959 moh og er den laveste av toppene.

Jeg hadde sett reinspor helt fra Brennfjellet, men disse var helt ferske. Så jeg måtte sjekke litt.

Jeg var heldig å få se på. Det er snart kalvetid, så jeg ville ikke gå innpå de. Men det var fint å se på flokken mens jeg spiste.

Luksus

Men klokka går fort, og jeg må tenke på hjemvei. Jeg siktet meg inn på å følge myrdragene vest for Kufjellet nordover.

Her har jeg kjørt ned fra Risknappan. Helt fantastisk.

Panorama

Kaffepause med helt greit utsikt mot Trollheimen.

Skarp sol, så det var greit å solbriller idag.

Jeg visste at Arnt Ola var i fjellet og håper på å treffe han, men han hadde vært på Gråskarven og var dratt norover igjen. Her er vollen hans.

Jeg kom ikke opp bakken på andre siden av elva når jeg kom, så parkeringen jeg foretok var sikkert ikke helt etter boka, men heldigvis var ikke bilen tauet bort når jeg kom tilbake.

Det var en super tur ! Tusen takk!

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka eller hopp tilbake till fotoalbum..